28 دسامبر 2022 - بر اساس یک بیانیه ی اجماعی از سوی انجمن دیابت آمریکا و انجمن اروپایی مطالعات دیابت، که اخیر منتشر گردید، متفورمین دارای اثربخشی بالایی در کاهش HbA1c است، این داروی خوراکی دارای حداقل خطر هیپوگلایسمی در صورت استفاده به عنوان تک درمانی، و دارای مشخصات ایمنی خوب، هزینه کم و خنثی بر وزن با پتانسیل کاهش وزن متوسط است. با توجه به این ویژگی ها، متفورمین به عنوان عامل انتخابی برای خط اول درمان بیشتر بیماران دیابتی باقی می ماند.

این بیانیه در پنجاه و هشتمین نشست سالانه EASD در استکهلم، سوئد ارائه شد و متعاقباً در مجلات Diabetologia توسط EASD و در Diabetes Care توسط ADA منتشر شد.

در این بیانیه، همچنین در مورد استفاده از متفورمین در افرادی باeGFR کمتر از 30 میلی‌لیتر در دقیقه در هر 1.73 متر مربع هشدار داده شده و پیشنهاد شده است زمانی که eGFR کمتر از 45 میلی‌لیتر در دقیقه در هر 1.73 متر مربع است، کاهش دوز را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، این سند بیان می کند که استفاده از متفورمین ممکن است منجر به کاهش غلظت ویتامینB12  سرم و بدتر شدن علائم نوروپاتی شود. بنابراین، نویسندگان مکمل و نظارت دوره ای را در صورت کمبود، به ویژه در بیماران کم خون یا مبتلایان به نوروپاتی، توصیه می کنند.

پیشنهاد می‌شود که در افراد با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD)، نارسایی قلبی(HF) یا بیماری مزمن کلیوی (CKD)، تصمیم برای استفاده از مهارکننده‌های SGLT2 یا آگونیست‌های گیرندهGLP-1 ، با مزایای ثابت شده باید مستقل از استفاده ی متفورمین به عنوان درمان پایه، اتخاذ شود.

درباره متفورمین

متفورمین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 1994 تایید شد، این دارو یک عامل ضد دیابت است که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. این دارو هم به صورت قرص رهش فوری و هم به صورت طولانی رهش وجود دارد و به تنهایی یا همراه با سایر داروها، از جمله انسولین برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود.

همچنین، متفورمین دارای اندیکیشن های مختلفی است که توسط FDA تایید نشده است، از جمله مدیریت افزایش وزن ناشی از مصرف داروهای آنتی‌سایکوتیک، دیابت بارداری، درمان و پیشگیری از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و پیشگیری از دیابت. در حال حاضر، متفورمین تنها داروی ضد دیابتی است که توسطانجمن دیابت آمریکا(ADA) برای پیش دیابت توصیه شده است. همچنین برای اثرات ضد سرطانی، ضد پیری و محافظت عصبی بالقوه آن در حال مطالعه است.

متفورمین به دسته ای از داروها به نام بیگوانیدها تعلق دارد. با کاهش تولید گلوکز در کبد، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش جذب روده ای، سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. این داروی ضد دیابت سطح گلوکز خون پایه و بعد از غذا را کاهش می دهد.

متفورمین یک دوز دارویی خوراکی است که معمولاً بین 500 تا 2550 میلی گرم در روز، همراه با غذا برای کاهش ناراحتی های گوارشی (GI) تجویز می شود. دوز روزانه به صورت هفتگی با افزایش 500 میلی گرم یا 850 میلی گرم تیتر می شود. مصرف متفورمین در ساعت معینی در هر روز توصیه می شود. قرص های طولانی رهش متفورمین، بهتر است یک بار در روز همراه با وعده غذایی شب با یک لیوان پر از آب مصرف شوند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/what-adaeasd-consensus-guideline-has-to-say-about-metformin-for-hyperglycemia-management-in-type-2-diabetes-104587